فصل الکتریسیته ساکن فیزیک پایه یازدهم، توسط جناب علیرضا امینی در 75 صفحه کاملا جامع با ذکر مثال های کاربردی، تهیه و گردآوری شده است. لطفا برای دانلود فصل الکتریسیته ساکن فیزیک پایه یازدهم به ادامه مطلب بروید.

فصل الکتریسیته ساکن اولین فصل فیزیک پایه یازدهم و یکی از فصل های جذاب پایه یازدهم است. بار الکتریکی در کتاب فیزیک هالیدی اینطوری معنی شده است : بار الکتریکی یک مشخصه ذاتی ذره های بنیادی است که اجسام از آنها ساخته شده اند. یعنی این ویژگی به طور خود به خود هرجا این ذرات بنیادی وجود داشته باشند همراه آنهاست و در هر جسم معمولی بارهای الکتریکی زیادی پنهان است. الکتریسیته یک واژه یونانی است که معنی آن به فارسی کهربا می شود. شاید تجربه کرده باشید که وقتی ژاکت خودتون رو از تنتون در میارید جرقه هایی تولید میشه یا گاهی وقتا در هوای خشک وقتی روی فرش های پرزدار راه میرید و دست خودتون رو به جای فلزی میزنید جرقه ایجاد میشه. این نشون میده که توی ژاکت ما یا توی بدن ما بار الکتریکی وجود داره.

 اجسام نارسانایی که اطرافمون هستند هم بار الکتریکی دارن ولی جالب اینجاست که تعداد  بارهای مثبت و منفیشون برابره یعنی مثال اگه یه جسم 4 تا بار مثبت داره 4 تا بار منفی هم داره. به خاطر همین به اجسام نارسانا میگن خنثی. بارهای مثبت فقط و فقط داخل هسته ی اتم ها هستن و الکترونها به دور هسته میچرخن، میدونی که الکترونها منفی هستن. جالب تر از همه اینکه اجسام میتونن الکترونهاشون رو به همدیگه قرض بدن ) فقط الکترون، حواست باشه پروتون جابجا نمیشه و داخل هسته وجود داره( قبل از توضیح این سه روش دوست دارم بیشتر برات از بار الکتریکی توضیح بدم )منفیها رو میگن الکترون مثبتها رو میگن پروتون. جسمی که الکترون بگیره در اصل تعداد الکترونهاش زیادتر میشه و بار کلش منفی میشه. جسمی که الکترون بده در اصل تعداد الکترونهاش کمتر میشه و چون تعداد پروتونهاش از تعداد الکترون هاش بیشتر میشه بار کلش مثبت میشه.